Sider

lørdag den 30. juli 2016

Rabarber/karamel tærte.

I dag kom mine forældre til eftermiddagskage, og jeg brugte lang tid på at udtænke en opskrift. Jeg ville gerne lave noget hvor jeg kunne bruge de rabarber vi har i haven og en af de mange dåser kondenseret mælk jeg har i skabene. 


Jeg kiggede mig rundt omkring og fandt lidt inspiration. Jeg ved godt at det er lang bagetid for en frugttærte, men den kondenserede mælk skal have så lang tid for at karamelisere - og det er ventetiden værd! Den kondenserde mælk smelter nærmest sammen med dejen, og bliver til en lækker, lidt sej, men sprød masse. Det smager helt vidunderligt godt.
Når vi når efteråret skal den helt klart prøves med æblebåde vendt i kanel også!

Pas på, for den er svært fristende - vi var 4 voksne og der var ikke en krumme tilbage!

100 g blødt smør
140 g hvedemel
80 g sukker
1/2 tsk bagepulver
1 knsp salt
4-5 rabarberstængler
1 ds. kondenseret mælk

Flødeskum eller vaniljeis til servering

Bland alle de tørre ingredienser og saml dejen med smørret. Tryk det ud i en bagepapirbeklædt tærteform. Skær rabarberne i skrå skiver og placer dem på bunden. Hæld den kondenserede mælk ud over.

Tærten bages 15 minutter, nederst i en 150 grader forvarmet ovn (ikke varmluft). Skru op til 165 grader og bag den yderligere 55-60 minutter. (Kig til den efter 30-40 minutter - måske skal den have sølvpapir over, for ikke at blive for mærk på toppen).

Jeg havde fået plukket lidt for mange rabarberj, så jeg kogte de resterende med lidt sukker. Efter de var udkogte passerede jeg det i en sigte, så jeg fik en rabarbersirup. Den vendte jeg i flødeskum som var pisket med en god del vaniljesukker.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar