Sider

onsdag den 16. december 2009

Flødeboller.

I dag fik jeg købt ind til årets julekonfekt, som jeg havde planlagt at lave i dag.
Jeg startede med flødebollerne, og de endte med at volde mig så mange problemer at jeg til sidst var ved at tude af frustration - og slet ikke nåede at lave andet konfekt!

Nå, de smager i det mindste helt fantastisk, så I skal da ikke snydes for opskriften:

500 g Marcipan
300 g sukker
1 dl vand
150 g past. æggehvider
250 g mørk chokolade

Marcipanen skæres i 30 skiver, lægges på bagepapir og bages ved 180 grader i 5–8 min.

Til guf tager du 300 g sukker og 1 dl. vand koges op. Lad det yderlige koge i 2 min. 
150 g past. æggehvider piskes let og sukkerlagen tilsættes langsomt. Guf piskes stift med en hånd-mikser ved middel hastighed i 15-20 min. Guffet skal være helt stift og fast.

Guffet sprøjtes på marcipan-bundene med en plastikpose, og flødebollerne bages i ca. 5 min. ved 180 grader, så de får en fast overflade.

Efter afkøling pensles flødebollerne med smeltet chokolade.



Sådan ser mini-flødebollerne ud inden overtrækket kommer på.


Og efter....


Jeg lavede også nogle store flødeboller - de var utroligt meget nemmere at betrække.Hold jer til dem, hvis I vil lave flødeboller!




Så kan I slå jer løs, hvis I lyster - for mit vedkommende tilhører flødeboller nu samme kategori som fx. Baked Alaska: lækkerier som jeg kun udsætter mig selv for at lave een gang!:o)

1 kommentar: