Sider

fredag den 21. oktober 2011

Romkugler - med rigtig rom i!

Forleden dag bagte jeg kanelkage med tyk chokoladeglasur, da jeg skulle besøge min søster. 'Desværre' vvar der en hel del tilbage, så det blev til romkugler i går aftes.
Jeg har aldrig smagt (eller lavet) hjemmelavede romkugler før, men hold fast hvor smager det godt! - Og helt, helt anderledes end dem man køber hos bageren!

Jeg havde ikke nogen opskrift, så jeg prøvede mig lidt frem. Jeg brugte:

Kagerester
100 g. blødt smør
100 g. flormelis
2 spsk. rom (en god, mørk en)
3 spsk. kakao (kan udelades hvis det er chokoladekage-rester).

Først blendede jeg kageresterne - der var vel ca. 5 dl. dernæst piskede jeg flormelis, smør og kakao sammen til en tyk creme. Rommen blev hældt over kageresterne og rørt godt ud, så det blev ordentlig fordelt. Dernæst røres det sammen med smørcremen.
Lad det hele stå i køleskabet en times tid, inden du triller massen til kugler og ruller i det du har lyst til.

Hvis de stadig er meget bløde, så kom dem i køleskabet igen - her til morgen var mine helt perfekte i konsistensen, så de skal stå lidt, medmindre du er helt vild med det über-cremede.:o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar