Sider

søndag den 15. januar 2017

Tærte med pistacie, vaniljecreme og blåbær.

 Mørdej:
300 g hvedemel
100 g flormelis
150 g koldt smør
1 æg
Sigt mel og flormelis sammen, og tag en god portion af det og kom i minihakkeren sammen med smørret (evt. af 2 omgange). Saml dejen med ægget. Dejen skal bare netop være glat og hænge sammen. Form dejen let i den form du skal bruge (jeg brugte en aflang form, så jeg maste min dej til en firkantet klump på - hvis du bruger en rund form, så lav den rund), pak den ind i VitaWrap og på køl i ca. 30 min. Herefter rulles dejen ud – ca. 2 mm i tykkelsen og beklæd formen med den.

Pistaciefyld:
50 g. hakkede pistacienødder
Revet citronskal fra ½ citron
250 g. revet marcipan
75 g blødt smør
80 g sukker
2 æg
1 knsp. salt

Ælt alle ingredienserne sammen. Kom massen op i den ubagte tærte, og bag tærten ved 190 grader (varmluft) i 15-20 min. Lad tærten køle helt af på en bagerist (i formen).

Fyld:
½ brev vaniljekagecreme
2½ dl. sødmælk
2½ dl piskefløde
Friskkværnet vanilje
Grofthakkede pistachienødder (resten af posen)
½ bakke blåbær (hindbær eller brombær ville også fungere!)

Pisk kagecreme og mælk sammen og sæt det på køl i 20 minutters tid. Når kagecremen har sat sig piskes fløden til skum sammen med masser af vanilje (jeg bruger sådan en kværn med hele vaniljestænger i). Pisk dernæst kagecremen kort, så den bliver homogen. Vand flødeskum og kagecreme sammen og kom det i en sprøjtepose med en stor rund tyl. Læg det på køl indtil tærten skal serveres.

Umiddelbart inden servering sprøjter du vaniljecremen ud på kagen. Jeg lavede nogle store toppe langs hver kant (så midten af kagen er tom), dryssede pistachienødderne på og sprøjtede så endnu større toppe ud ned langs midten af kagen. Kom dine bær ud på den 'bare creme'. og server straks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar