Sider

fredag den 4. maj 2012

4. maj

I dag læste jeg lidt om 4. maj rundt omkring på nettet.

Jeg har altid sat lys i vinduerne og fejret Danmarks befrielse. Derfor var jeg lidt overrasket over, hvor mange der gav udtryk for at det var 'forældet' og 'uden relevans'.
Hvordan kan det være uden relevans, at Danmark blev befriet? Har man slet ingen idé om, hvordan Danmark (og resten af verden) havde set ud, hvis udfaldet af krigen havde været anderledes?


Det kan godt være at jeg ikke selv var der, dengang i 1945, og jeg kan kun forestille mig, hvilke følelser der har været hos folk, da de endelig har hørt det glade budskab, men det gør ikke mit ønske om at ære traditionen mindre.

Jeg tænder lys for at mindes de mænd og kvinder der mistede livet dengang. For at fejre frihed. For at minde om, at der rundt omkring i verden er mennesker der undertrykkes og kæmper for deres liv og frihed - ligesom vi gjorde dengang, og som vores soldater i dag slås for at hjælpe. For håbet og for livet.

Glædelig 4. maj!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar