Sider

onsdag den 16. november 2016

Cheesecake m. vanilje og chokolade.

Jeg havde lovet at lave nogle fødselsdagskager til min mor. Den ene havde jeg en klar idé til, men hun ville også gerne at der var en kage som min lille ægge-allergiske niece kunne spise, så det blev en cheesecake.


Bund
200 g. knuste digestive kiks
50 g. grofthakkede nødder
110 g. smør
50 g. grofthakket hvid chokolade

Smelt smørret og rør det sammen med de andre ingredienser. Kom bagepapir i bunden af en springform og mas det godt fast. Kom bunden i fryseren.

Fyld
6 dl piskefløde
300 g. flødeost naturel
2 tsk vaniljesukker
225 g. sukker
2½ ark husblas

Til chokoladefyldet bruges desuden:
120 g mørk chokolade
½ tsk kanel
2½ ark husblas

Pynt
Jeg brugte 2½ dl piskefløde, hakkede mandler og 1 ps. Maltesers.

Chokoladefyld
Udblød 2½ ark husblas. Pisk flødeost, sukker og vaniljesukker sammen til en homogen masse. Pisk fløden til skum i en anden skål. Vend forsigtigt de 2 ting sammen.
Tag halvdelen fra og kom det på køl.

Smelt chokoladen og rør det sammen med kanel (kan udelades, hvis du ikke har lyst til et jule-touch). Vend en skefuld fløde/ostemasse i chokoladen, og vend så chokoladen ned i resten. Gør det forsigtigt, så den ikke hverken skiller eller smelter.
Smelt den udblødte husblas i en lille gryde. Kom 1-2 skefulde chokolademasse ned i for at køle det langsomt, og vend det derefter hurtigt i.
Hæld det ud over bunden, bank kagen et par gange i bordet så det fordeler sig jævnt og sæt den på køl.

Vaniljefyld
Udblød 2½ ark husblas. Følg samme procedure som ovenover; smlet husblas, vend lidt fyld i for at afkøle og vend det derefter hurtigt sammen.
Hæld det ud over kagen og glad overfladen. Sæt den tilbage på køl.

Lad kagen stå minimum nogle timer - gerne natten over. Befri den fra formen og pynt den. Jeg smurte siderne op med lidt flødeskum, og dækkede hakkede mandler, en lille kant flødeskum på toppen og Maltesers.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar