Sider

mandag den 11. marts 2013

Baby-led weaning.

Vi er begyndt at forsøge os med BLW til Nikolaj, i stedet for vores - indtil videre forgæves - forsøg med at få mos/grød ind i ham med en ske. Indtil videre er det en succes - han synes at det er en fest hver gang han bliver sat ved bordet, og der kommer mad frem. Indtil videre bliver det mest most imellem fingrene og suttet på, men lidt kommer der da ind - og resten tager hunden sig af!



Hvis du ikke kender til BLW, så er der en rigtig fin introduktion HER.

I dag har jeg lavet klatkager til ham (og mig). Normalt har jeg lavet dem af risengrød, men det gad jeg altså ikke at stå og koge, så det blev af havregrød i stedet.

For at få en pandefuld klatkager skal du bruge:
Havregrød af 1 dl. vand + 0,75 dl. havregryn (sådan cirka)
En skefuld smør
1 æg
1 dl. mel
1 tsk. vaniljesukker
Lidt kanel

Smørret røres ud i den varme havregrød og resten af ingredienserne røres i. Steges 'blidt' på panden (det kan være lidt svært for baby, hvis der er hårde stegeskorper) og nydes derefter.
Hvis man er voksen og lækkersulten kan de med fordel spises med flormelis og marmelade! - Nikolaj fik bare sine bart. - Og de var et kæmpe hit!:o)


3 kommentarer:

  1. Hvordan bliver dine klatkager indeni. Synes nemlig mine bliver så klæge :( Steger dem ca 15 min på HVER SIDE! Brugte 1 æg 1/2 dl mel (fordi jeg har fået at vide at de skal kunne flyde lidt ud på panden) Og mængen af havregrød var dobbelt af din

    SvarSlet
  2. Orv, det var lang tid - tror max. mine får 3 minutter på hver side.

    Dine bliver jo nok klæge fordi du har så meget havregrød i - mine er rimelig faste i det. Når han maser dem imellem fingrene 'fnulrer' de (ligesom bondebrød, fx.), de klistrer ikke (ligesom smøreost fx.).

    SvarSlet
  3. De er sååååå lækre. Knægten elsker dem. Jeg tilføjer en halv dl kokosmel også. Uhmmm

    SvarSlet