Sider

søndag den 17. maj 2009

Tøsehygge med lækre opskrifter.


Her i weekenden har jeg haft et par veninder på besøg. jeg lavede en del forskelligt mad, og jeg lovede dem at jeg ville lægge opskrifterne her på bloggen, så de kan forsøge at gøre mig kunsten efter.;o)

Hvis vi starter kl. 12, så består aftenens tallerken af følgende:
Pommes Duschesse
Auberginerulle
Tomat/Sugarsnaps salat
Artiskokpesto
Ærtepesto
Tærte m. skinke & bacon
Ciabattabrød
Indbagt kylling & champignon.

Desserten bestod af brownie med vanilieis og hindbærcoulis.:o)

Opskrifter:
Pommes Duschesse:
3/4 kg. kartofler skæres i mindre stykker og koges i ca. 20 min.
Hæld vandet over i en beholder og tilsæt 25 g. smør, 1 æg, 1 tsk. salt og lidt peber. Rør det sammen til mos. - Hvis det er for tykt, så tilsæt noget af kogevandet.
Fordel mosen i små, flade toppe på en bageplade (med bagepapir).

2 skalotteløg, 1 fed hvidløg, 1 bdt. persille og 50 g. smør hakkes i minihakkeren og fordeles ovenpå kartoffel-toppene.
Bages indtil de er gyldne, i ca 20-25 min.

Aubergineruller:
1 aubergine skæres i semi-tynde skiver og saltes. Efter 10-15 minutter skylles saltet og den udtrukne væske af. Skiverne vendes på panden i olivenolie.
Hver skive "fyldes" med mozzerella og pizzasauce, rulles sammen og samles med en tandstik.
Rullerne placeres i et ovnfast fad, overhældes med pizzasauce og drysses med revet mozzerella (el. cheddar) og parmasan. Gratineres i ovnen i 10-15 min.

Tomat/Sugarsnaps salat:
Cherrytomater og sugarsnaps skæres i halve, rødløg hakkes fint. Salaten vendes med dressing af olivenolie, hakket frisk basilikum, presset hvidløg, salt og peber.

Ærtepesto:
Optøede ærter hakkes i minihakkeren sammen med cashewnødder, olivenolie, salt, peber, friskrevet parmasan, presset hvidløg og lidt chili.

Tærte m. skinke & bacon:
Arh, tøser... Tærte ved I vist alle sammen hvordan man laver?

Indbagt kylling & champignon:
Butterdejsplader optøes og rulles til ca. dobbelt størrelse. Flere plader samles ved at fugte kanterne og presse dem sammen. Butterdejen smøres med smøreost m. pikant. Kyllingetern ristes på panden m. lidt karry og fyldes på dejen sammen med hakkede champignon.
Dejen rulles sammen og bages i ovnen i 15-20 min.

Brownie(ca. 8 pers.):
350 g. mørk chokolade (66%)
100 g. smør
85 g. mel
50 g. kakaopulver
2 tsk. bagepulver
lidt salt
5 æg
380 sukker
lidt smør og mel til formen

Smør formen med smør og drys den med mel. Bank overskydende mel ud bagefter.
Hak chokoladen og smelt 250 g. sammen med smørret i en gryde.

Pisk æg og sukker sammen med dejkroge, skru ned på laveste hastighed og tilsæt den lune chokolademasse. Sigt mel, bagepulver, kakao og salt i og rør til dejen er homogen. Pas på ikke at røre dejen sej, den skal kun lige være rørt sammen. Tilsæt de sidste 100 g. hakket chokolade og vend det i. Bages i ca. 30 min. v. 180 grader. Lad kagen køle lidt af i formen inden servering.

Hindbærcoulis:
Hak 1 pose optøede hindbær og kør dem i minihakkeren. Tilsæt et par dråber sødemiddel, eller lidt flormelis og bland det godt. Smag til, men pas på at det ikke bliver sødt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar